تبليغات تبليغات .

تبليغات

بروشور

بروشور (Brochure) وسيله اي است براي بيان توضيحات كامل يك محصول و نحوه استفاده از آن. به همين دليل است كه به آن، كالانما هم گفته مي شود. زيرا يك كالاي خاص را به صورت كامل تشريح مي كند و يك كاربر پس از خواندن طراحي بروشور بروشور محصول، مي تواند از آن محصول استفاده كند. توليد كننده ي يك محصول، بايد براي محصولش شيوه استفاده از آن محصول را چاپ كند.

معرفي و درج اطلاعات استفاده از محصول، مهم ترين پارامتر يك بروشور است. اين همان تفاوت طراحي بروشور و طراحي كاتالوگ است. شما در بروشور، در مورد يك محصول خاص صحبت مي كنيد ولي در يك كاتالوگ، مجموعه محصولات يك شركت يا كمپاني، معرفي مي شود. اگرچه امروز انواع محصولات تبليغي و گرافيكي به صورت اينترنتي و غير چاپي نيز منتشر مي شوند، اما چاپ كاغذي، موجب دسترسي بيشتر و سهل الوصولي آن مي شود. بروشورها بر خلاف كاتالوگ ها حجم كمتر و ظاهر ساده تري دارند.

 

بروشورها در اندازه هاي مختلف و با سليقه سفارش دهنده طراحي و چاپ مي شوند. آنها اغلب ارزان هستند و تيراژ بالايي دارند، زيرا قرار است كه در ميان مصرف كنندگان بيشماري توزيع شوند و معمولا بر روي كاغذي با گرم پايين چاپ مي شوند تا هم ارزانتر باشند و هم خواندن آن ها براي مصرف كننده ساده تر باشد.

 

در طراحي بروشور دست طراح براي تعداد صفحات باز است و از اين منظر او مي تواند انواع اطلاعات را به همراه تصوير در كنار هم و بدون نگراني از شلوغي صفحه بياورد. از طرف ديگر چون هر بروشور مخصوص يك محصول خاص مي باشد، به همين دليل از لحاظ طراحي، كمتر در رقابت با بقيه طراحي ها است.

از ديگر نكات مثبت اين شيوه تبليغات، اين است كه مخاطب مي تواند آن را همراه خود ببرد و در فرصتي مناسب بخواند( برخلاف پوستر يا بنر كه بايد در يك مكان نصب شود). از آنجا كه بروشور در حكم يك نقشه راهنما در ارتباط با يك موضوع مشخص است، دقت مخاطب نسبت به مطالب منعكس شده در آن نيز بيشتر خواهد بود. در عين حال با توجه به كم حوصلگي مخاطبان، بيشتر براي كالاهاي مصرفي و موضوعات «خدمات ضروري» مي تواند پاسخگو باشد.

انواع قطع هاي كتاب

در ذيل به توضيح قطع هاي كتاب ميپردازيم،لازم به ذكر است كه اين قطع ها، استانداردهاي موجود چاپ مي باشند و هر كدام از آنها، از طريق تا كردن ها متوالي كاغذهاي اصلي به دست مي آيند. (دو قطع اصلي براي كاغذ شيت وجود دارد؛ 60*90 و 70*100)

قطع وزيري

اگر كاغذ 70*50 را سه بار متوالي تا كنيم، به ابعاد 25*17.5 مي رسيم كه مناسب قطع وزيري است (دقت بفرماييد كه پس از چاپ، يك بخشي از كاغذ بريده مي شود.) اگر حاشيه هاي اضافه را جدا كنيم، به قطع وزيري مي رسيم؛ قطع وزيري تقريبا 23*17 مي باشد.

قطع رقعي

اگر كاغذ 60*45 را سه بار متوالي تا كنيم، به ابعاد 22.5*15 مي رسيم كه مناسب قطع رقعي است. اگر حاشيه هاي اضافه را جدا كنيم، به قطع رقعي مي رسيم؛ قطع رقعي تقريبا 21*14 مي باشد.

 

قطع رحلي بزرگ

اگر كاغذ 50x70 را دو بار متوالي تا كنيم، به ابعاد 35*25 مي رسيم كه مناسب قطع رحلي بزرگ است. اگر حاشيه هاي اضافه را جدا كنيم، به قطع رحلي بزرگ مي­رسيم؛ قطع رحلي بزرگ تقريبا 33*23 مي باشد.( اين ابعاد در استاندارد هاي خارجي همان B4 مي باشد)

 

قطع رحلي كوچك

اگر كاغذ 60*45 را دو بار متوالي تا كنيم، به ابعاد 30*22.5 مي رسيم كه مناسب قطع رحلي كوچك است. اگر حاشيه هاي اضافه را جدا كنيم، به قطع رحلي كوچك مي رسيم؛ قطع رحلي كوچك تقريبا 29*21 مي باشد. ( اين ابعاد در استاندارد هاي خارجي همان A4 مي باشد)

 

قطع خشتي بزرگ

فرض كنيد كاغذ 60*45 را به گونه تا كنيم كه به شش قسمت تقسيم شود (اين حالت از تا كردن به حالت هاي قبل ايجاد نمي شود) در اين صورت به ابعاد خشتي مي رسيم. ابعاد خشتي بزرگ 20*20 مي باشد.

 

اگر همين شش ورق را در 70*50 بچينيم، به ابعاد خشتي بزرگ ديگري كه 23*23 مي باشد، مي رسيم. اين دو ابعاد براي خشتي بزرگ استاندارد مي باشد.

 

قطع خشتي كوچك

كاغذ 60*45 را به گونه تا ­مي كنيم كه به دوازده قسمت تقسيم شود. در اين صورت به ابعاد خشتي كوچك مي رسيم. ابعاد خشتي كوچك 14.5*14.5 مي باشد.

 

اگر همين دوازده ورق را در 70*50 بچينيم، باز هم به ابعاد خشتي كوچك ديگري كه 16.5*16.5 است، مي رسيم. اين دو ابعاد براي قطع خشتي كوچك، استاندارد مي باشد.

 

قطع جيبي بزرگ

اگر كاغذ 70*50 را چهار بار متوالي تا كنيم، به ابعاد 16.5*11.5 مي رسيم كه مناسب قطع جيبي بزرگ است. اگر حاشيه هاي اضافه را جدا كنيم، به قطع جيبي بزرگ مي رسيم؛ قطع جيبي بزرگ تقريبا 23*17 مي باشد.

 

قطع جيبي كوچك

اگر كاغذ 60*45 را چهار بار متوالي تا كنيم، به ابعاد 15*11.5 مي رسيم كه مناسب قطع جيبي كوچك است. اگر حاشيه هاي اضافه را جدا كنيم، به قطع جيبي كوچك مي رسيم؛ قطع جيبي كوچك تقريبا 14*10 مي باشد.

 

قطع پالتويي

تا الان در تمام قطع ها، به اين شكل بود كه شيت را به صورت افقي(landscape) قرار مي داديم و صفحات كتابمان به صورت عمودي بودند. در قطع پالتويي، شيت ها و صفحات هردو به صورت افقي قرار مي گيرند.

 

اگر در شيت هاي 2 ورقي و 4 ورقي جوري فرم­ بندي كنيم كه در هر شيت، 24 صفحه افقي قرار بگيرد(هر طرف شيت 12 صفحه افقي)، به قطع هاي 23.3*12.5 و 20*11.25 مي ­رسيم كه پس از حذف حاشيه ­ها، قطع پالتويي ايجاد مي شود. قطع­ هاي پالتويي استاندارد موجود، 19.5*10 و 22*11.5 مي باشد.

 

البته قطع هاي ديگري نيز وجود دارند كه به دليل استفاده نشدن، در طول تاريخ رفته رفته منسوخ شده اند و يا بسيار كم كاربرد هستند؛ مانند:

 

قطع بغلي، قطع بغدادي، قطع جانمازي، قطع سلطاني و ...

 

چرا ابعاد A4 و A5 متداول است؟

قطع متداول طراحي بروشور (حداقل در ايران) به طور معمول A4 و يا A5 است. دليل استفاده زياد از اين قطع ها، دور ريز كمتر كاغذ يا مقواي مصرفي است كه در نتيجه باعث افزايش هزينه مي شود. اگر دور ريز كاغذ موضوعيت نداشته باشد، با توجه به موضوع و مخاطب و حجم محتواي متني و تصويري، مي توان ابعاد و اندازه هاي متفاوتي براي آن در نظر گرفت. در ادامه با موضوع خلاقيت در طراحي بروشور، بيشتر آشنا مي شويم.

برچسب ها :

بروشور , طراحي بروشور چاپ بروشور


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۷:۵۴:۰۴ توسط:تبليغات موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :